BOY

BOY, Summerhall ★★★★

Nature or nurture? It’s the perennial question behind so much in human development – and the central issue, too, behind Carly Wijs’s very moving BOY for Flemish theatre company De Roovers at Summerhall. Wijs tackles one of the most divisive issues of our current times, but she does so with admirable equanimity, and loads of compassion too. 

After layer upon layer of subterfuge are revealed in Godee and Van der Ven’s ever more complex (and credibility-challenging) tale, what finally emerges is a reflection on the stories we tell, the memories we create, and how they come to define our actions and reactions, no matter how truthful they are. And as such, BOY’s ultimate message of hope and resilience – well, partially, at least – might be just what we need to hear.

Vem bestämmer – Ditt val
Född som Bruce Reimer strax före sin enäggstvilling Brian den 22 augusti 1965 i Winnipeg, Kanada. Föräldrarna är unga, utan större inkomster och högre utbildning men lyckliga. När det några månader senare märks att båda pojkarna har problem med urinröret tar de med dem till sjukhuset. Läkarna konstaterar att det inte finns någon anledning till oro men ett enklare ingrepp måste göras. Denna rutinmässiga laseroperation går dock fatalt fel. Förkrossade övertalas föräldrarna att könskorrigera Bruce.

Läkaren Dr Money vid det prestigefyllda amerikanska universitet John Hopkins hävdar att genom vidare psykiatrisk behandling och operationer kan han förvandla Bruce till Brenda. Hon växer upp utan att veta vem hon är. Brenda känner bara att något är fel och i tonåren så får hon veta vad som hänt. Till slut bestämmer hon sig för att bli han igen.

Föreställning bygger på den sanna historien om David Reimer. Den tar upp ämnen om identitet och maktmissbruk. Den högutbildade Dr Money mot föräldrarna John och Janet Reimer där barnet Bruce/Brenda/David kommer i kläm.

Uppsättningen skrivs och regisseras av Carly Wijs från Nederländerna. Hon har tidigare bland annat skapat den kritikerhyllade Us/Them för BRONKS i Belgien. Med den lyckades hon på ett lekfullt men samtidigt djuplodande vis berätta historien om det tragiska gisslandramat på en skola i Beslan. Us/Them vann First Fringe Award på Edinburgh Festival Fringe 2016 där den spelades för utsålda hus innan den flyttades till National Theatre i London.

Pressröster om Us/Them
★★★★★
“Startling. Remarkable. Playful as well as moving”
Guardian

★★★★
heartbreaking
Daily Telegraph